Veelgestelde vragen

Hoe kan ik inschrijven?
Inschrijven kan via deze website. De bevestiging van jouw inschrijving ontvang je zo spoedig mogelijk via de mail. 

Hoe kan ik betalen?
De betaling verloopt via Ideal, tegelijk met het indienen van het inschrijfformulier. Als je op een andere manier wilt betalen, neem dan contact op met het secretariaat via info@volksuniversiteitdenhaag.nl om de inschrijving en de betaling te regelen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een 2 termijnen betaling voor cursussen boven de €300,-. Na ontvangst van je inschrijving en betaling sturen wij je een bevestigingsmail toe. Je inschrijving is pas definitief als wij je betaling ontvangen hebben. 

Mijn werkgever betaalt de cursus, kan ik een factuur krijgen?
Het is mogelijk om een factuur te ontvangen zodat je het cursusbedrag wat je hebt betaald bij de inschrijving kunt declareren bij jouw werkgever. Neem contact op met het secretariaat via info@volksuniversiteitdenhaag.nl; je ontvangt dan een factuur/betalingsbewijs op jouw naam. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Schrijf je je niet in via de website maar via ons secretariaat (per mail of telefonisch) en betaalt jouw werkgever de factuur door het bedrag over te maken naar ons? Dat kan ook, we brengen hierbij € 18,15 (incl. 21% BTW) administratiekosten in rekening.

Wat als de cursus van mijn keuze vol is?
Wanneer je je inschrijft voor een cursus die volgeboekt is, krijg je hiervan een melding op de website. Het is mogelijk je op een wachtlijst te plaatsen. Komt er een plaats vrij of organiseren wij een extra groep, dan nemen wij contact met je op. Als je al betaald hebt en de cursus blijkt toch vol te zijn dan storten wij het geld terug op je rekening. 

Wanneer starten de volgende taalcursussen?
Regelmatig starten nieuwe taalcursussen. Elke les van de reguliere cursussen duurt anderhalf uur en vindt één keer per week plaats. Naast de reguliere cursussen biedt Volksuniversiteit ook regelmatig intensieve cursussen aan en Conversatiecursussen. Bekijk het programma voor meer informatie. 

Ik zou graag mijn Arabisch, Duits, Turks, Zweeds, etc. weer oppakken, maar kan mijn niveau niet inschatten.
Voor alle taalcursussen die starten in september of januari organiseren wij een Online spreekuur. Je kunt dan een online zoom meeting bijwonen en je vragen stellen aan de docent. Bij de meeste talen staat duidelijk het begin- en eindniveau vermeld van het Europees Referentie Kader. Bekijk hier de agenda voor de eerstvolgende datum voor het online spreekuur. Kom je er niet uit of twijfel je aan je taalniveau, stuur een e-mail met vermelding van je naam en telefoonnummer naar info@volksuniversiteitdenhaag.nl. Een van onze docenten zal dan binnenkort telefonisch contact met je opnemen. 

Voor de andere talen is er een online instaptoets mogelijk als je twijfelt over je taalniveau. Meer hierover en de online toetsen vind je op onze pagina Spreekuren & instaptoetsen.

Kan ik rechtstreeks een vraag aan een docent stellen? 
Stel je vraag per e-mail aan ons en wij zorgen ervoor dat deze bij de juiste docent terecht komt.  
Wij geven geen telefoonnummers van docenten aan derden door. 

Wanneer komt het nieuwe programma online?
Eind juni verschijnen de najaarscursussen op de website die starten in de periode van september-december. 
In december verschijnt het programma Winter en Voorjaar, met cursussen die starten in de periode januari-juni.   

Dit is echter maar een richtlijn, wij programmeren het hele jaar door. Hou onze website regelmatig in de gaten voor updates, schrijf je in op onze nieuwsbrief of volg ons via FacebookLinkedIn en binnenkort ook op Instagram. 

De cursus van mijn keuze is al begonnen, kan ik nog meedoen?
Voor taalcursussen van 12 weken geldt dat je twee lessen mag missen en vanaf de derde les nog mee kunt doen. 
Bij de meeste andere cursussen geldt dat je niet meer kunt inschrijven nadat de cursus is begonnen. 
Er wordt geen reductie op de cursusprijs gegeven vanwege gemiste lessen. 

Ik heb me voor een verkeerde cursus aangemeld via de website gemaakt. Hoe kan ik dat wijzigen?
Informeer het secretariaat hierover via info@volksuniversiteitdenhaag.nl.  Zo kun je laten weten wat er fout is gegaan en de secretariaatsmedewerker kan dit dan voor je veranderen. 

Krijg ik een certificaat?
Wanneer je een cursus met goed gevolg en met voldoende aanwezigheid (minimaal 80%) afgerond hebt, kun je bij je docent een certificaat opvragen. 

Bij veel taalcursussen volgen wij de richtlijnen van het Europees Referentiekader (ERK). Hierin staat beschreven hoe ver je bent met spreken, lezen, luisteren en schrijven bij verschillende niveaus.

Bij de cursussen staat vermeld welk niveau je  aan het eind van je cursus volgens dit ERK hebt bereikt.  
Voor meer uitleg over het ERK klik hier.

Is de cursusprijs van een taalcursus inclusief boeken? 
Nee, de boeken die nodig zijn voor de cursus moet je zelf kopen via een boekhandel. Alle boeken staan vermeld bij de betreffende cursus. Je kunt de boeken online bestellen via boekenservice intertaal.nl en Boekhandel Douwes (Herengracht 60) kan de boeken voor onze cursisten bestellen. 

Krijgen studenten en ouderen korting?
Nee, alleen houders van een Ooievaarspas krijgen 50% korting tot een maximum van € 165,- per kalenderjaar (met uitzondering van hieronder genoemde cursussen) met een maximum van € 165,- per persoon per cursusjaar. 

Geen korting:

- Met ingang van seizoen 2018-2019 alle cursussen die meer kosten dan € 330,-  
- Met ingang van 1 januari 2020 ALLE TAALCURSUSSEN incl. Nederlands en Nederlands voor anderstaligen 

Wil je je inschrijven en heb je een Ooievaarspas? Neem even contact op met het secretariaat (info@volksuniversiteitdenhaag.nl).

Heb je een klacht?
Mail jouw klacht naar info@volksuniversiteitdenhaag.nl

Heb je op de website geen antwoord kunnen vinden op je vraag? 
Stel je vraag dan hieronder in het contact formulier. Wij beantwoorden deze zo spoedig mogelijk.

Contact